Tullverket

Reservrutin för anmälan av varors ankomst (Ava)

Här får du veta vad du ska göra om det är driftstopp i Tullverkets system för anmälan av varors ankomst (Ava).

För att få använda reservrutinen enligt nedan ska du ansöka och få ett godkännande. Mejla ansökan till reservrutin.ava.dtl@tullverket.se och ange ”Ansökan om reservrutin Ava” i ämnesraden.

Reservrutinen kan användas om

  • det har gått mer än 30 minuter från den tidpunkt du skickade in ankomstanmälan och du ännu inte har fått svarsmeddelande från Tullverket, eller
  • Tullverket har meddelat via mejl att reservrutinen kan få användas.

Reservrutinen består i att du mejlar anmälan med motsvarande uppgifter som skulle lämnas elektroniskt till reservrutin.ava.dtl@tullverket.se

Reservrutinen förändrar inte skyldigheten att lämna anmälan om varors ankomst i Tullverkets system när det åter är i drift.

Sidan uppdaterades:

Vad är ändrat: Teknisk ändring

Vi tar tacksamt emot förbättringsförslag men kan tyvärr inte svara på några frågor här.

Har du en fråga kan du i stället kontakta oss.


4000
Spamskydd med captcha * (obligatorisk)